Skoči na vsebino

Kaj uredimo na občini in kaj na upravni enoti?

Občani pogosto enačijo urad občinske uprave in urad upravne enote, zaradi česar prihaja do zmede glede pristojnosti in nalog, ki jih opravljata. Gre pa za dve povsem ločeni instituciji.

Pogosto rečemo ali slišimo, da »moramo nekaj uredit na občini«, potem pa se ob obisku oziroma telefonskem pogovoru s centralo v večini primerov izkaže, da pravzaprav potrebujemo storitve upravne enote. Tam namreč pridobimo večino osebnih dokumentov vezanih na različne življenjske okoliščine, medtem ko občine z vzpostavljanjem ustrezne gospodarske in prometne infrastrukture, izobraževanja, socialne in splošne varnosti, prostorskimi načrti in drugimi akti skrbijo za kakovost življenja prebivalcev.

 

Upravne enote (UE), kot državna izvšrilna veja oblasti, opravljajo naloge državne uprave, ki jih je treba enotno organizirati in izvajati na katerikoli od skupno 58 upravnih enot po državi. Med drugim izdajajo osebne izkaznice, potne listine, prijavo bivališča, vozniška dovoljenja, opravljajo registracije vozil, prijave ali sklenitve zakonskih/partnerskih zvez, dovoljenja za bivanje in delo tujcem, spremembo osebnega imena, izdajajo izpiske in potrdila iz matičnega in drugih registrov (zemljiška knjiga, geodetski podatki …), overjajo podpise oziroma prepise, sprejemajo vloge za digitalna potrdila ... Tam se prijavi rojstvo ali smrt, prizna očetovstvo, izdaja dovoljenja za javne prireditve, tudi za orožje, potrjuje podporo volivca, odloča o statusu in pravicah vojaških in civilnih invalidov, vojnih veteranov in žrtev vojnega nasilja … Izdajajo tudi gradbena in uporabna dovoljenja, dovoljenja za legalizacijo objektov, za poseg v naravo, odločbe o razlastitvi in o omejitvi lastninske pravice, o vrnitvi razlaščenih nepremičnin, odločajo o zaščitah kmetij, statusu kmeta in drugem.

Med lokalne zadeve spadajo vse tiste zadeve, ki jih občine lahko urejajo samostojno in se nanašajo samo na prebivalce občine. Tudi kadar nalogo določa zakon, jo občine zaradi lokalnih posebnosti lahko urejajo različno. Večina nalog v pristojnosti občine se nanaša na področja prostorskega načrtovanja, gradnje objektov, lokalnih javnih služb, varstva okolja, osnovnega šolstva, varstva otrok in drugih. Država lahko občini prenese v opravljanje posamezne naloge iz državne pristojnosti, če za to zagotovi tudi sredstva. Tako je naloga občin kot samoupravne lokalne skupnosti je, kot je zapisano v Zakonu o lokalni samoupravi, zadovoljevanje potreb lokalnega prebivalstva z upravljanjem občinskega premoženja na način, ki omogoča gospodarski razvoj občine, ob tem pa ustvarja pogoje za gradnjo stanovanj (tudi najemnih in socialnih), upravlja in skrbi za lokalne javne službe, gradi, vzdržuje in ureja lokalne javne ceste in poti, rekreacijske in druge javne površine; ureja in vzdržuje vodovodne in energetske komunalne objekte; skrbi za varstvo zraka, tal, vodnih virov, za varstvo pred hrupom, za zbiranje in odlaganje odpadkov in opravlja druge dejavnosti varstva okolja.

Na družbenem področju pa vzpostavlja ugodne pogoje za vzgojno-izobraževalno, informacijsko, turistično, kulturno in druge dejavnosti, pospešuje službe socialnega skrbstva, za predšolsko varstvo, osnovno varstvo otroka in družine, za socialno ogrožene, invalide in ostarele; pospešuje razvoj športa in rekreacije, organizira pomoč in reševanje za primere elementarnih in drugih nesreč.

Mestne občine pa ob tem skrbijo še za razvoj mesta kot celote, za mestne prometne naprave in mestne javne zgradbe, določajo namembnost mestnega prostora, urejajo mestni promet, zagotavljajo delovanje informacijsko-dokumentacijskih, kulturnih, znanstvenih, socialnih, varstvenih in zdravstvenih ustanov, ki imajo pomen za širšo lokalno skupnost, skrbijo za varstvo naravnih in kulturnih spomenikov na območju mesta, ki so lokalnega pomena.

Občani se sicer na Mestno občino Novo mesto najbolj pogosto obračajo v zvezi s prometno problematiko (pobude za ureditev cestne in kolesarske infrastrukture, prometna signalizacija, parkirišča, načrt obnov oziroma investicij, javna razsvetljava …), glede urejanja odlaganja odpadkov (divja odlagališča, ekološki otoki, odvozi …), iščejo informacije glede pogojev gradnje, dajejo pobude za investicije v svojih krajevnih skupnostih, opozarjajo na hrup, vandalizem, okvare infrastrukture ali sistemov, s katerimi upravlja MONM, in podobno.

Prvi stik z občino (oddaja vlog, pobud) po navadi predstavlja pogovor v Sprejemni pisarni na Seidlovi cesti 1, stik po elektronski pošti ali po telefonskem pogovoru. Kontakte najdete spodaj.  

 

Kdo mi lahko pomaga? Kaj mi je na voljo?

Mestna občina Novo mesto, Seidlova cesta 1, 8000 Novo mesto
 
Tel: 07 39 39 289 (sprejemna pisarna)

Upravna enota Novo mesto, Defranceschijeva cesta 1, 8000 Novo mesto 

Tel: 07 39 39 102

 

Pomembne povezave

 

Zakonodaja:

http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO5247

https://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO3225&d-49688-p=2&d-49682-p=5

 

Morda vam bo všeč tudi:

https://www.gov.si/drzavni-organi/upravne-enote/

https://novomesto.si/

https://www.gov.si/teme/naloge-obcin/


Objavljeno: 07.12.2023, zadnja sprememba: 07.12.2023

Kako ste zadovoljni s prispevkom? Ali vam katera informacija manjka? Če da, katera? Dodaj vsebino med priljubljeneDodaj v moje vsebine